2011. augusztus 6., szombat

Diagnózis

Autizmus alapítvány Ambulancia
Kontrollvzsgálati vélemény

Sándor Alexandra 2010. május óta gondozásunk alatt áll.2011 tavaszán a gyermek fejlődésének követése illetve a diagnózis pontosítása érdekében vizsgálatainkat folytattuk három alkalommal ( 2011.áprilus 28,és júnis 9 és 14) vizsgáltuk, ezt követően 2011 július 29.én az édesanya diagnózis megbeszélésen vett részt

Jelenlegi elhelyezés: 2010 szeptembere óta a 2. sz Városi Bölcsödébe jár.

Bőlcsödei véleményből kiemeljük hogy Szandra könnyen beszokott a bölcsödébe reggelente mosolyogva érkezik üdvözli a csoportban tartózkodókat.Társdai felé ritkán általában nem megfelelő módon közeledik (pl sapkájukat leveszi fellöki őket játékaikat elveszi eldobja) általában magányosan tölti szabadidejét épít főzőcskézik udvaron motorozik egyedül bújócskázik.Jellemzően inkább gondozói társaságát keresi kézenfogva sétál velük.A másik csoportba járó kishugáról az udvaron eleinte nem vett tudomást mostanra ebbenelőrelépést tapasztalnak.Egyes helyzetekben (pl kézmosásnál) nehezen irányítható ilyenkor sokszor nemet mond előfordul hogy megüti gondozónőjét.Beszédére jellemző hogy általában az előtte elhangzottakat ismétli vissza alvásidőben folyamatosan hangosan vagy suttogva beszél magában.

Az édesanya beszámolója szerint Szandra beszéde előző vvizsgálatunk óta sokat fejlődött szóban mondja el kéréseit általában két három szavas kifejezéseket mond gyakran halandzsázik illetve időnként indokolatlanul túl halkan vagy hangosan beszél.Beszéde erősen sztereotip jellegű benne sok azonnali késleltetett echolália illetve idioszinkrázia jelenik meg.Ritkán egy-egy bölcsödei élményét elmondja kérdésre nem mesél.Mimkája érzelmi reakciói gyakran eltúlzottak (pl ha mérges vicsorog) Mind beszédben mind játéktevékenységben általában másfél éves húgát utánozza önálló kezdeményezése ritkán van.Szabadidejében céltalanul járkálnem tudja elfoglalni magát ritkán rövid ideig rajzol vagy motorozik játéktevékenységében egy-egy gyakorló elem (etetés itatás) rendszeresen visszatérően jelenik meg.Játékokat könyveket gyakran tönkretesz eltöri széttépi azokat.Húgától elveszi a játékokat kérésre sem adja vissza magával hordozza őket.Viselkedése gyakrankiszámíthatatlan hirtelen üti meg családtagjait illetve tiltásra ellenkezése jeléül sír visít üt testvérét a környezet számára indokolatlanul is megüti lökdösi.Szobatisztasága visszaesett.Az utóbbi időben Szandra étkezése erősen beszűkült néhány hete alig eszik a korábban szerett ételeket sem fogadja el néhány falat után elutasítja öklendezik.Szintén újabban figyelték meg hogy beszéd közben néhány másodpercre hirtelen elakad elréved nyála csorog.

Jelen vizsgálataink tapasztalatai: Szandra vizsgálatai során célzott szülői interjú és informális vizsgálatunk mellett az ADOS 2. modulját vettük fel.Értelmi képességeinek felmérésére a Leiter féle nonverális teljesítményskálát alkalmaztuk.Alexandra ápolt mosolygós barátságos ksilány.A vizsgálatainkon eleinte suttogva beszél ami később oldódik.Beszéde főként 2-3 szavas kijelentésekből áll benne jelentős mennyiségben fordul elő azonnali és késleletetett echolália idioszinkráziás megfogalmazások, hangereje intonációja rosszul modulált.Sztereotip tendenciájú spontán információfelkínálás megjelenik valamint szteerotip módon kérdezget a beszélgetőpartnertől de igazi több beszélőváltós társalgás nem építhető ki vele inkább saját gondolatmenetét követi.Beszédértése nehezített passzív szókincse a Peabody Passzív Szókincsteszt alapján megközelítőleg egy évesen átlagos színtű.GEsztus és mimikahazsnálata kevésbé árnyalt mint az az életkorától elvárható.Számára érdekes eszközökre több aktivitás során is felhívja a vizsgálatvezető figyelmét.A felkínált játékeszközöket szívesen fogadja velük elsősorban funkcionális játékot játszik melyben időnként egy-egy spontán mintha elem megjelenik.Egyes főként verbalitást igénylő aktivitásokat határozottan elutasít.Tevékenysége könnyen rutinizálódik (pl csak az asztalnál ülve hajlandó játszani illetve legtöbb játékot megismmételné) Izgatottságában motoros manírok (repkedés beremegés grimaszok) röviden jelentkeznek.Mentális képességek kooperáció: figyelme felkelthető de nehezen fókuszál állandó terelést irányítást igényel nehezen tartható feladathelyzetben.Mentális képességeinek formális felmérését a Leiter féle intelligenciateszttel kiséreltük meg melynek eredménye Szandra kooperációs nehézségei miatt jelenleg nem értékelhető.Kooperációjának javulása után egy későbbi kontrollvizsgálatunkkon újból megpróbáljuk a tesztfelvételt.

Vélemény: korábbi vizsgálataink alapján alexandra tüneteinek hátterében beszédfejlődési zavart és reaktív kötödési zavart valószínüsítettünk ugyanakkor javasoltuk fejlődésének követését.Ennek értékelését valamint a kislány autizmus sprektum zavar irányába történő további megfigyelését kontrollvigsálatunk alkalmával terveztük.Az időközben intenzíven beindult beszédfejlődés mellett Alexandra kommunikációs nehézségei nem javultak, beszédében autizmusra jellemző jegyek figyelhetők meg.Előző vizsgálatunk óta bölcsödés lett a kortársközösségből származó információk szerint magányosan játszik a gyermekek felé nem megfelelő módon kezdeményez vagy elutasítja őket.Viselkedési problémái súlyosbodtak rutinjai erősödtek az egy éve megfigyelt akkori életkorához képest jó szinvonalú mintha játéka nem fejlődött tovább.Összegezve fejlődsé követésünk és jelen vizsgálataink tapasztalatait Alexandránál minőségben eltérő fejlődés és viselkedés igazolható a kölcsönös kommunikáció a kölcsönös társas interakciók valamint a rugalmas videlkedésszervezés területén.

Diagnózis: autizmus sprektum zavar (gyermekkori autizmus pervazív fejlődési zavar) F84.0

Javaslat:Az otthoni helyzetben tapasztalt beszéd közbeni elakadás elrévedés miatt javasoljuk neurológiai kivizsgálását.Étkezés nehézségeit magyarázhatja az autizmus sprektum zavar, ugyanakkor ennek a típusos mintázata miatt (viszonylag rövid idő alatt alakult ki a kedvelt ételek is öklendezést váltanak ki) javasoljuk ezirányú gyermekgyógyászati kivizsgálását.

Alexandra autizmus specifikus egyéni fejlesztését valamint óvodai elhelyezése során autizmus specifikus metodika alkalmazását feltétlenül szükségesnek látjuk,Jelenleg gyógypedagógiai óvodai ellátást tartanánk megfelelőnek ahol kis csoportlétszám mellett több egyéni figyelem és egyéni fejlesztési helyzet biztosítható.A fejlesztés specifikumaival kapcsolatban szívesen biztosítunk konzultációs lehetőséget ambulanciánkon.

Diagnózis: autizmus sperktum zavar (gyermekkori autizmus pervazív fejlődési zavar)
Az atuizmus az önkiszolgálás szociális kapcsolatteremtés kommunikáció önálló életvezetésre való alkalmasság és az alkalmazkodás képességének veleszületett zavarával jár.Tartós egész életen át fennmaradó állapot.

................ már a az anyagi támogatásokról szól...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése