2012. április 11., szerda

Az autizmusról


Az autizmus egy olyan fejlődési zavar (emberi kapcsolatok,kommunikáció, és
tevékenységek terén) melynek tünetei az első
három évben jelentkeznek.
Az autizmus az egész életet befolyásolja!

Kialakulásának okai lehetnek
• genetikai tényezők
• a kis születési súly,
• az anya alacsonyabb iskolázottsága,
• a terhesgondozás késői kezdete,
• megelőző terhesség-megszakítás,
• az apa idősebb kora

Tünetek

Emberi kapcsolatokban
• Közömbösen vagy nem várt módon reagál az
emberekre
• Nehezen teremt kapcsolatot
• Emberi kapcsolatokban a kölcsönösséget
nem igényli, a másik embert gyakran
„eszközként” használja.
• Nem vonzódik a kortárasaihoz, szívesebben
játszik egyedül.
Tevékenység és játék
– Egyes cselekvéseket céltalanul ismételget
– Nem játszik fantáziadús szerepjátékokat
– Nehezen viseli a változásokat
– Azon készségekben, melyhez nem kell
szociális érzék, kiválóan teljesít
– Szokatlan dolgoknak örül, indokolatlanul fél
– Bizonyos ingerekre túlzottan reagál
– Nem szerei, ha megérintik
– Különösen válogatós

Kommunikációban
• A beszédfejlődés jelentősen késik, vagy
nem alakul ki a beszéd
• Nem használ jól értelmezhető gesztusokat
• A felnőtt kezét húzva jelzi szükségleteit
• Beszédhasználata szokatlan
(visszhangszerű ismétlés)
• A szemkontaktust nem megfelelően
használja, kerüli
• Megrögzötten kedvenc témájáról beszél

Viselkedés
Az autisztikus gyerekek általában szinte kényszeresen ragaszkodnak ahhoz, hogy környezetükben lehetőleg semmi se változzon.
Rendszerint a napi, a megszokott tevékenységformák is ritualizálódnak – az esti lefekvés például csak bizonyos rítusok meghatározott sorrendben történő végrehajtása után lehetséges.
Ha a rítusok egymásutánjából valami kimarad, erre erős szorongással, pánikszerű rohammal reagál.

Kiugró képességek
A jelenséget „tudósszindrómának” nevezzük, és az esetek jelentős részében a globálisan alacsony mentális tevékenységből kiugró emlékezeti vagy számolási képességről van szó. Mindmáig keveset tudunk arról, mi a magyarázata

A szociális fejlődés kezelése
Szociális interakciók számának növelése
Játékra való ösztönzés kortárs csoportban
Fantáziajáték fejlesztése
Viselkedés alapszabályainak tanítása
Helyes szociális reakciók
Önállóság fejlesztése
Strukturálás (tér, idő)
Viselkedési problémák kezelése

Kérdések: előzmény(ok), viselkedés (tünet), következmény (mit tehetünk)
Környezet, légkör, a gyermek megközelítése
Tünetek-megoldási javaslatok
Dühroham-eltérítés,korlátozás,time-out
Hiperaktivitás-korlátozás
Destrukció-semleges magatartás
Engedetlenség-ésszerű elvárások, önkritika
Agresszió:korlátozás
Vetkőzés-nem szabad, hogy játék legyen
Szökés-megelőzés
Passzivitás-felismerés-beavatkozás
Autoagresszió-gyógyszer, megelőzés, elterelés
Repetitív viselkedés-elterelés
Kényszeres kérdezősködés-elterelés, figyelmen kívül hagyás
Káromkodás-figyelmen kívül hagyás
Sikítás-time out, elterelés

Tévhitek és tények

Néhány megcáfolt „elmélet” és jelenlegi ismeret az autizmussal kapcsolatban:

1. Tévhit: „Az autizmust a szülői magatartás („frizsideranya”) okozza vagy súlyosbítja.”

Tény: Az autizmus organikus eredetű, a környezet viselkedése nem válthatja ki! A szülő sérülhet pszichésen a rendkívül frusztráló szülő-gyermek kapcsolatban.

2. Tévhit: „Az autizmus olyan, mint egy üvegbura, amely alatt ép vagy épebb gyermek várja, hogy kiszabadítsák.”

Tény: Az izolációt, a kapcsolatok hiányát a gyermek valódi fogyatékossága okozza, nem kiszabadítani kell, hanem tanítani.

3. Tévhit: „Tudja, csak nem akarja csinálni.”

Tény: Jellegzetesek a szélsőségesen egyenetlen képességek. A szigetszerűen ép vagy kiemelkedő teljesítmények mellett a „nem mutatott” képességek hiányoznak.

4. Tévhit: „Minden autista ép intellektusú, de IQ-ja nem mérhető.”

Tény: Az autizmus mindenféle intelligenciaszint mellett előfordul. A képességek a gyermek szintjéhez választott és autizmusának megfelelő tesztekkel mérhetőek.

5. Tévhit: „Az autizmus a skizofrénia legkorábbi megjelenési formája.”

Tény: a két tő különálló kórkép; elkülöníti egymástól a gyakoriság, megjelenés ideje, lefolyás, tünetek és családi anamnézis is.

6. Tévhit: „Az autizmus pszichózis, azaz elmebetegség.”

Tény: Nem betegség, hanem fogyatékos állapot: az alapprobléma állandó, a változások, a fejlődés egyéb körülményekkel függenek össze.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése