Jellemzés
anyai szemmel a pedagógia szempontok megadása szerint otthoni és más környezetben:
Általános
információk jellemzés időpontja 2012. Május
Alexandra
minden nap reggel 8-16.ig az óvodában tartózkodik.Utána az otthoni lét alatt
általában jókedvű moslyogós ha nem éri sérelem.Olykor "ok nélkül"
előfordul dühkitörés sírás nyafogás hiszti rongálás, testvére vagy más
családtag ütlegelése.Legtöbbször "elvárásra" harsány kiabálással
ellenkezéssel reagál de legtöbbször inkább lényegtelen dolgokon eseményeken
borul ki.Többnyire a hugával is kiabál bántja ok nélkül.Játéktevékenysége többnyire
"gyüjtögetésből halmozásból fel alá sétálgatásból" áll. Pl. több
játékot összepakol szatyorba vagy a játékbabakocsiba és azt tologatja ezt
elvenni kivenni tőle nem lehet.Ritkán mesekönyvet nézeget vagy pedig sorba
teszi a játékokat.Ezeket a "játéktevékenységeit" megzavarni
kizökkenteni belőle hozzányúlni nem lehet mert kiabálással sírással
reagál.Hugával nem játszik.Ritkán mesét néz.Egyfolytában enne inna.Épp hogy
befejezte az ebédet már kérdezi mikor és mi lesz az uzsonna. (talán
pótcselekvés mert unatkozik nem tud magával mit csinálni) Étrendjében nagyon
válogatós lett.Kedvelt ételeket nem eszik meg képes öklendezni tőle.Helyhez
kötött (asztal szék ágy) tevékenység (evés alvás rajzolás stb) közben
nyugtalanul lóbálja lábait kezeivel ujjaival "tornázik" mereven
tartja ismétlődő mozgás..Alváshelyzetben sokat forgolódik sokat álmodik rosszat
többször ébred..Napközbeni alvásigénye nincs ritkán fordul elő de csak ha beteg
vagy lappang benne a betegség.Az esti elalvás csak nehezen dobálózással forgolódással
megy (simogatással mesézéssel egyéb módszerrel még inkább nem alszik) éjjeli
alvása nyugtalan sokszor felsír nyög beszél halandzsázik.Alvásához több
dologhoz ragaszkodik és az sem mindegy milyen sorrendben és hol helyezkednek el
a „tárgyak” különben sírásban tör ki.Éjjel és reggel bepisil napközben
szobatiszta általában de előfordul hogy bepisil és olyankor azt mondja „a hugi
pisilte le a nadrágomat” vagy „a kutya pisilte le a nadrágomat” de sokszor
emlegeti is hogy pelenkát kér.A hétvégi napokon Alexandra legtöbbször feszült
ingerült nagyon sokszor dühös agresszív viselkedést mutat.Rongál,ütlegel.Harsányan
kiabál ellenkezik ok nélkül kezd sírni vagy éppen nevetni.Napirendben többnyire
nem működik együtt.Beszédében sok a halandzsa és az értelmetlen kérdések és
válaszok..Nagyon sokat veszekszik kiabál bántja a hugát.Többnyire a felnőttek
társaságát igényli de csak akkor ha szükséglete van amit nem tud megoldani
egyedül pl evés ivás.Közös tevékenységbe játékba ritkán vonható be figyelme nem
leköthető vagy csak nehezen.Idejének nagy részét fel alá mászkálással
tölti.Vannak „nyugalmi” és „rossz” időszakai.A „nyugalmi” időszakokban aranyos
kedves lehet vele vásárolni játszótérre menni sétálni zenés videokat nézni
mesekönyvet nézegetni ritkán meg is hallgatja a mesét.Ez az időszak általában
1-2 nap ritkán 1 hét.A „rossz” időszak elnyúlik akár 2-3 hétre is akár egy
hónapra is amikor is számunkra „kezelhetelen” minden ellen tiltakozik nyög
„hisztizik” agresszív.Beszédében egyfolytában a „hé” és az „o ó”hallható ha
valami történik.Előfordul hogy az érintést „nem viseli el” ilyenkor hangosan
ellenkezik hogy „ne nyúlj hozzám”.Sokszor zavarja ha nézzük őt ilyenkor is
harsányan közli „ne nézzél rám”.Összegezve Alexandra otthoni és más környezetben
közhelyen való általános jellemzése agresszív,ellenálló,nyugtalan, a család
számára kezelhetetlen.
Társas
viselkedés:
Többnyire
egyedül tevékenykedik gyűjtöget halmoz fel alá sétálgat nem tudja magát
lekötni,de inkább a 2,5 éves hugát utánozza minden tevékenységben.Egyébként
csak veszekszik kiabál hugával és minden családtaggal..Ha vendég rokon
családtag gyermek érkezik az otthoni környezetben van hogy közömbösen
viselkedik nem vesz róla tudomást csak messziről szemléli a játékát de nem
kapcsolódik be.Vagy agresszív viselkedést mutat rácsap megrúgja kiabálva hogy
nem veheti el azt a játékot és nem viseli el a jelenlétét sem.Ritka esetben
fordul elő együttműködés a másik gyermekkel de csak akkor ha az "nagy
mozgást" igényel (pl tranbulinban ugrálás,motorozás,futás) lakáson belül
is csak szemlél,gyűjtöget egyedül, veszekszik, vagy fel alá rohangál a másik
gyermekkel.Figyelme így sem köthető le egy "szabályos" játékhoz vagy
kötött helyhez (asztalhoz rajzolás stb).Játszótéren a többi gyerekkel közömbös
ragaszkodik a hintához és csúszdához.Ha azonnal nem tud ezek közelébe menni és
igénybe venni képes ennek hangot adni sírással kiabálással.Türelmetlen nem tud
várakozni és ez feszültséget dühöt vált ki belőle. A vendég felnőttekkel aki
számára szimpatikus kedves bújós ölébe kéri magát fogja a kezét és figyeli.Aki
számára nem szimpatikus akár rokon családtag mérgesen elszalad tudomást sem
vesz róla még a köszönés ellen is hangosan tiltakozik hogy „ne szólj”.Közhelyen
néha mindenkire ráköszön.Kérdésre általában válaszol és magátol is kérdez de ez
általában értelmetlen nem függ össze pl a kérdes a válasszal,értelmetlen
kérdést tesz fel amire magának értelmetlenül válaszol..Többször megkérdezi
ugyan azt.Énekelget mondókákat mond.Ezeket kérésre nem mindig.Inkább csak ha
úgy tartja kedve.Először szépen majd összevissza és a vége halandzsa két ének
vagy mondóka összerakása halandzsával és ezen való nevetgélés.Közös
játéktevékenységbe sem szülővel sem testvérével nem vonható be vagy csak nagyon
ritkán.Helyhez kötött tevékenység pl rajzolás gyurmázás nagyon rövid ideig
lehet.Ritkán mesét néz.Többnyire egyedül tevékenykedik.Akadályoztatása esetén
sírásban tör ki és dühös lesz.Nehezen nyugtatható meg terelhető el a figyelme.
Beszéd,
beszédértés,kommunikáció:
Beszéde
tisztán érthető beszédhiba és halandzsa előfordul.A szülök vagy a család
bármely tagjának beszélgetés kezdeményezésére ellenkezik.Magától kezdeményez
beszélgetést de az többnyire értelmetlen.Nem mesél az óvódában történtekről,nem
mondja el mit evett pl reggeli ebéd uzsonna.Minden nap ugyan azt mondja pl arra
a kérdésre hogy „mi volt az ebéd?” „répa,meg leves és nem ettem meg.megettem”
Halandzsa beszéddel önmagát szórakoztatja ezen nevetgél.Szókincse gazdag.Általában
3-4 szavas mondatokat használ ha már ennél több szót próbál betenni egy
mondatba a végére már maga sem érti amit mond mondani szeretne.Elég csúnya szót
is használ ami nem jellemző a családi életre.Előfordul hogy nem ért meg egy egy
kérdést vagy kérést.A beszélgetésbe mindig közbevág nem hallgatja végig.Ez
általában ingerültséghez vezet.Közös mesenézés meseolvasás közben visszakérdez
mert nem érti amit lát hall.
Értelmi
képességek,tájékozódás,érdeklődés:
Többnyire jól tájékozódik
de térben az időt nem érzékeli.Pl. most, holnap, ebéd után, este. Pl ha azt
mondom hogy ebéd után megyünk a játszótérre visszakérdez hogy Mikor? Most?
Figyelme szétszórt nehezen koncentrálható.Egyszerre több dologra figyelne nem
tud egy dologra koncentrálni.Emlékezete jó, de nem pontos. Pl azt mondja
„holnap ettem az oviba répát” Ok-okozati összefüggéseket nehezn vagy egyáltalán
nem ért meg. Pl anya most nem tud játszani mert főz.Miért? vagy fáj anyának ha
megütöd. Nem baj, szeretem ha fáj anyának. Vagy gyere megyünk fürdeni és utána
vacsorázni.Miért?Nehezen motiválható de a vizuális zenét éneket szereti ebbe
könnyedén bevonható leköthető.Mesélés közben nem figyel de amit hall azt később
egyes mese részletet „visszamesél” Az óvóda pedagógusokat ismeri nevüket tudja.Érdeklődő,kitartó,ha
lehetetlen „feladat” elé állítja magát akkor sem adja fel könnyen.Tárgyakat
képeket színeket állatokat jól megnevez.Számol 16-ig segítséggel
20-ig.Mennyiségfogalma 2.
Matematikai fogalmat ismer
pl sok-kevés, kicsi-nagy.Saját és családtagjai testrészein megfelelően tájékozodik
Jutalmazhatóság:
Szóbeli dícsérettel
öleléssel puszival motiválható.Tárgyi jutalmazás még nem bevezett.
Érzelmi reakciók:
Érzelmei értelmezhetők.A
dícséret örömet, az akadályoztatás sérelmet okoz neki.Ő másokat nem
vígasztal.Pl ha anya sír vagy beteg látja de nem jön oda vígasztalni csak
messziről szemlél.A változásokat változóan fogadja valamitől függően.Fizikai
közelséget keveset igényel csak akkor fogadja el ha ő szeretné.Egyébként
elhúzza magát.Sokszor van düh kitörése amit a pillanatnyi helyzet nem indokol
vagy teljesen „felesleges” dologról van szó.
Észlelés:
Apró részleteket is
észrevesz. Szagolni n em tud.
Mozgás:
Ismétlődő mozgások álló ülő
helyzetben.Finom és nagymozgás a család számára nem értelmezhető.
Önkiszolgálás:
Nagyfokú önállóság
jellemzi.Egyedül öltözik,már zipzáras ruhát is sikerül önállóan felvegyen.Önállóan
étkezik, wc-zik.Önállóan orrot fúj.Egyéb tereken is önálló.Ha nem kap meg
valamit valamit odatol a magas helyekhez és leveszi.
Abban is önállósodna amiben
nem szabad!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése