2012. május 28., hétfő

Elkészült a 4.-ei kontroll vizsgálatra a jellemzésem

Jellemzés anyai szemmel a pedagógia szempontok megadása szerint otthoni és más környezetben:

Általános információk jellemzés időpontja 2012. Május

Alexandra minden nap reggel 8-16.ig az óvodában tartózkodik.Utána az otthoni lét alatt általában jókedvű moslyogós ha nem éri sérelem.Olykor "ok nélkül" előfordul dühkitörés sírás nyafogás hiszti rongálás, testvére vagy más családtag ütlegelése.Legtöbbször "elvárásra" harsány kiabálással ellenkezéssel reagál de legtöbbször inkább lényegtelen dolgokon eseményeken borul ki.Többnyire a hugával is kiabál bántja ok nélkül.Játéktevékenysége többnyire "gyüjtögetésből halmozásból fel alá sétálgatásból" áll. Pl. több játékot összepakol szatyorba vagy a játékbabakocsiba és azt tologatja ezt elvenni kivenni tőle nem lehet.Ritkán mesekönyvet nézeget vagy pedig sorba teszi a játékokat.Ezeket a "játéktevékenységeit" megzavarni kizökkenteni belőle hozzányúlni nem lehet mert kiabálással sírással reagál.Hugával nem játszik.Ritkán mesét néz.Egyfolytában enne inna.Épp hogy befejezte az ebédet már kérdezi mikor és mi lesz az uzsonna. (talán pótcselekvés mert unatkozik nem tud magával mit csinálni) Étrendjében nagyon válogatós lett.Kedvelt ételeket nem eszik meg képes öklendezni tőle.Helyhez kötött (asztal szék ágy) tevékenység (evés alvás rajzolás stb) közben nyugtalanul lóbálja lábait kezeivel ujjaival "tornázik" mereven tartja ismétlődő mozgás..Alváshelyzetben sokat forgolódik sokat álmodik rosszat többször ébred..Napközbeni alvásigénye nincs ritkán fordul elő de csak ha beteg vagy lappang benne a betegség.Az esti elalvás csak nehezen dobálózással forgolódással megy (simogatással mesézéssel egyéb módszerrel még inkább nem alszik) éjjeli alvása nyugtalan sokszor felsír nyög beszél halandzsázik.Alvásához több dologhoz ragaszkodik és az sem mindegy milyen sorrendben és hol helyezkednek el a „tárgyak” különben sírásban tör ki.Éjjel és reggel bepisil napközben szobatiszta általában de előfordul hogy bepisil és olyankor azt mondja „a hugi pisilte le a nadrágomat” vagy „a kutya pisilte le a nadrágomat” de sokszor emlegeti is hogy pelenkát kér.A hétvégi napokon Alexandra legtöbbször feszült ingerült nagyon sokszor dühös agresszív viselkedést mutat.Rongál,ütlegel.Harsányan kiabál ellenkezik ok nélkül kezd sírni vagy éppen nevetni.Napirendben többnyire nem működik együtt.Beszédében sok a halandzsa és az értelmetlen kérdések és válaszok..Nagyon sokat veszekszik kiabál bántja a hugát.Többnyire a felnőttek társaságát igényli de csak akkor ha szükséglete van amit nem tud megoldani egyedül pl evés ivás.Közös tevékenységbe játékba ritkán vonható be figyelme nem leköthető vagy csak nehezen.Idejének nagy részét fel alá mászkálással tölti.Vannak „nyugalmi” és „rossz” időszakai.A „nyugalmi” időszakokban aranyos kedves lehet vele vásárolni játszótérre menni sétálni zenés videokat nézni mesekönyvet nézegetni ritkán meg is hallgatja a mesét.Ez az időszak általában 1-2 nap ritkán 1 hét.A „rossz” időszak elnyúlik akár 2-3 hétre is akár egy hónapra is amikor is számunkra „kezelhetelen” minden ellen tiltakozik nyög „hisztizik” agresszív.Beszédében egyfolytában a „hé” és az „o ó”hallható ha valami történik.Előfordul hogy az érintést „nem viseli el” ilyenkor hangosan ellenkezik hogy „ne nyúlj hozzám”.Sokszor zavarja ha nézzük őt ilyenkor is harsányan közli „ne nézzél rám”.Összegezve Alexandra otthoni és más környezetben közhelyen való általános jellemzése agresszív,ellenálló,nyugtalan, a család számára kezelhetetlen.


Társas viselkedés:

Többnyire egyedül tevékenykedik gyűjtöget halmoz fel alá sétálgat nem tudja magát lekötni,de inkább a 2,5 éves hugát utánozza minden tevékenységben.Egyébként csak veszekszik kiabál hugával és minden családtaggal..Ha vendég rokon családtag gyermek érkezik az otthoni környezetben van hogy közömbösen viselkedik nem vesz róla tudomást csak messziről szemléli a játékát de nem kapcsolódik be.Vagy agresszív viselkedést mutat rácsap megrúgja kiabálva hogy nem veheti el azt a játékot és nem viseli el a jelenlétét sem.Ritka esetben fordul elő együttműködés a másik gyermekkel de csak akkor ha az "nagy mozgást" igényel (pl tranbulinban ugrálás,motorozás,futás) lakáson belül is csak szemlél,gyűjtöget egyedül, veszekszik, vagy fel alá rohangál a másik gyermekkel.Figyelme így sem köthető le egy "szabályos" játékhoz vagy kötött helyhez (asztalhoz rajzolás stb).Játszótéren a többi gyerekkel közömbös ragaszkodik a hintához és csúszdához.Ha azonnal nem tud ezek közelébe menni és igénybe venni képes ennek hangot adni sírással kiabálással.Türelmetlen nem tud várakozni és ez feszültséget dühöt vált ki belőle. A vendég felnőttekkel aki számára szimpatikus kedves bújós ölébe kéri magát fogja a kezét és figyeli.Aki számára nem szimpatikus akár rokon családtag mérgesen elszalad tudomást sem vesz róla még a köszönés ellen is hangosan tiltakozik hogy „ne szólj”.Közhelyen néha mindenkire ráköszön.Kérdésre általában válaszol és magátol is kérdez de ez általában értelmetlen nem függ össze pl a kérdes a válasszal,értelmetlen kérdést tesz fel amire magának értelmetlenül válaszol..Többször megkérdezi ugyan azt.Énekelget mondókákat mond.Ezeket kérésre nem mindig.Inkább csak ha úgy tartja kedve.Először szépen majd összevissza és a vége halandzsa két ének vagy mondóka összerakása halandzsával és ezen való nevetgélés.Közös játéktevékenységbe sem szülővel sem testvérével nem vonható be vagy csak nagyon ritkán.Helyhez kötött tevékenység pl rajzolás gyurmázás nagyon rövid ideig lehet.Ritkán mesét néz.Többnyire egyedül tevékenykedik.Akadályoztatása esetén sírásban tör ki és dühös lesz.Nehezen nyugtatható meg terelhető el a figyelme.


Beszéd, beszédértés,kommunikáció:

Beszéde tisztán érthető beszédhiba és halandzsa előfordul.A szülök vagy a család bármely tagjának beszélgetés kezdeményezésére ellenkezik.Magától kezdeményez beszélgetést de az többnyire értelmetlen.Nem mesél az óvódában történtekről,nem mondja el mit evett pl reggeli ebéd uzsonna.Minden nap ugyan azt mondja pl arra a kérdésre hogy „mi volt az ebéd?” „répa,meg leves és nem ettem meg.megettem” Halandzsa beszéddel önmagát szórakoztatja ezen nevetgél.Szókincse gazdag.Általában 3-4 szavas mondatokat használ ha már ennél több szót próbál betenni egy mondatba a végére már maga sem érti amit mond mondani szeretne.Elég csúnya szót is használ ami nem jellemző a családi életre.Előfordul hogy nem ért meg egy egy kérdést vagy kérést.A beszélgetésbe mindig közbevág nem hallgatja végig.Ez általában ingerültséghez vezet.Közös mesenézés meseolvasás közben visszakérdez mert nem érti amit lát hall.


Értelmi képességek,tájékozódás,érdeklődés:

Többnyire jól tájékozódik de térben az időt nem érzékeli.Pl. most, holnap, ebéd után, este. Pl ha azt mondom hogy ebéd után megyünk a játszótérre visszakérdez hogy Mikor? Most? Figyelme szétszórt nehezen koncentrálható.Egyszerre több dologra figyelne nem tud egy dologra koncentrálni.Emlékezete jó, de nem pontos. Pl azt mondja „holnap ettem az oviba répát” Ok-okozati összefüggéseket nehezn vagy egyáltalán nem ért meg. Pl anya most nem tud játszani mert főz.Miért? vagy fáj anyának ha megütöd. Nem baj, szeretem ha fáj anyának. Vagy gyere megyünk fürdeni és utána vacsorázni.Miért?Nehezen motiválható de a vizuális zenét éneket szereti ebbe könnyedén bevonható leköthető.Mesélés közben nem figyel de amit hall azt később egyes mese részletet „visszamesél” Az óvóda pedagógusokat  ismeri nevüket tudja.Érdeklődő,kitartó,ha lehetetlen „feladat” elé állítja magát akkor sem adja fel könnyen.Tárgyakat képeket színeket állatokat jól megnevez.Számol 16-ig segítséggel 20-ig.Mennyiségfogalma 2.
Matematikai fogalmat ismer pl sok-kevés, kicsi-nagy.Saját és családtagjai testrészein megfelelően  tájékozodik

Jutalmazhatóság:

Szóbeli dícsérettel öleléssel puszival motiválható.Tárgyi jutalmazás még nem bevezett.

Érzelmi reakciók:

Érzelmei értelmezhetők.A dícséret örömet, az akadályoztatás sérelmet okoz neki.Ő másokat nem vígasztal.Pl ha anya sír vagy beteg látja de nem jön oda vígasztalni csak messziről szemlél.A változásokat változóan fogadja valamitől függően.Fizikai közelséget keveset igényel csak akkor fogadja el ha ő szeretné.Egyébként elhúzza magát.Sokszor van düh kitörése amit a pillanatnyi helyzet nem indokol vagy teljesen „felesleges” dologról van szó.

Észlelés:

Apró részleteket is észrevesz. Szagolni n em tud.

Mozgás:

Ismétlődő mozgások álló ülő helyzetben.Finom és nagymozgás a család számára nem értelmezhető.

Önkiszolgálás:

Nagyfokú önállóság jellemzi.Egyedül öltözik,már zipzáras ruhát is sikerül önállóan felvegyen.Önállóan étkezik, wc-zik.Önállóan orrot fúj.Egyéb tereken is önálló.Ha nem kap meg valamit valamit odatol a magas helyekhez és leveszi.
Abban is önállósodna amiben nem szabad!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése