Sándor Alexandra (szül. 2008.01.20.) pedagógiai jellemzése
Általános információk:
Montágh Imre Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és EGYMI gyógypedagógusaként Alexandrát 2011. október 3-a óta fejlesztem. Heti 2 X 1 órában autizmus specifikus terápiában részesül. A kislány a fejlesztés megkezdésekor 3éves 9 hónapos volt. Betegségei miatt 19 órát tartottunk meg. A csoportból szívesen jön a foglalkozásra és az idő elteltével örömmel megy oda vissza.
Alexandra ápolt, vidám, szép arcú, érdeklődő kislány. Jól fejleszthető, motiválható. Az óráim strukturáltak, sok vizuális segítséget tartalmaznak, emiatt a gyermek a tevékenységek között jól tájékozódik és mindenben együttműködik.
Társas viselkedés:
Könnyen megbarátkozott velem. Beszélgetésünk azonban kissé sztereotip, sokáig újra ismétlődő volt. („Te ki vagy?” „ Miért vagy Éva néni?”stb.)
Az általam felajánlott tevékenységbe (pl. pötyizés, gyurmázás,nyomdázás,festés, ragasztás, vágás)bevonható és játék tárgyak mutatásával kezdeményez közös játékot. A társasjáték szabályait saját igényeihez igazítja, kompromisszumot nem köt. Összetettebb játéktevékenységekben a megtanított új elemekre emlékszik és később használja azokat. Elsősorban gyakorló játékokat játszik.Pl. Babakocsit tologat, babát etet.
Bizonyos szociális szabályokat ( pl .várakozás, sorra kerülés, tárgyak és segítség kérése , valaminek a megköszönése) helyesen és adekvátan alkalmaz. Nagymozgásokat jól, kéz- és az ajakmozgásokat segítséggel utánoz. Szavakat kérésre megismétel.
Beszéd, beszédértés, kommunikáció:
Beszéde főként 2-3 szavas kijelentésekből , rövid mondatokból áll. Kérdésre előfordul, hogy azonnali echoláliával válaszol. Több beszélőváltós társalgás még nem építhető ki vele. Verbalitást igénylő aktivitásokat képekkel, bábokkal illusztrálva már kevésbé utasít el. A diafilmek még nem kötik le. Nonverbális kommunikáció néhány fajtáját érti, de önállóan nem használja. Beszédértését a gesztusok és a szituációk együttes jelenléte segíti. Egyszerűbb verbális utasításokat ezek nélkül is megért.
Alternatív kommunikációs eszköz még nem használtunk. Tevékenységei sikeres önálló szervezéséhez - megnyugtató közérzete érdekében a bonyolultabb összefüggés megértéséhez - be fogjuk vezetni az otthoni és az óvodai használatra a fényképes napirendi kártyákat.
Értelmi képességek, tájékozódás, érdeklődés:
A feladathelyzetet jól elfogadja, egy tevékenységben figyelme folyamatos jutalmazással,irányítással hosszabb ideig fókuszálható. Érdeklődő, jó értelmi képességű. Próbálkozásaiban kitartó, nehezen adja fel, ha valami nem sikerül előszörre. Tárgyakat, képeket, színeket, formákat jól egyeztet. Megnevezni még nem mindig tudja. Számlál 6-ig, mennyiségfogalma 2. Néhány matematikai fogalmat ismer pl. több –kevesebb,kicsi-nagy, első-utolsó.
Az idő fogalmához vizuális óra segítsége szükséges. Néhány névutót, helyhatározós ragot ért, ritkán használja azokat.Saját testén korának megfelelően tájékozódik.
Jutalmazhatóság:
Szóbeli dicsérettel, kedvelt tevékenységgel és elsősorban tárgyi jutalommal (pl. mogyoróval, ropival, cukorkával) jól motiválható.
Érzelmi reakciók:
Arcmimikája kevésbé árnyalt, de kifejező. A kislányt megismerve érzelmei értelmezhetők. Gyakori megnyugtatással, bíztató tárgyi jutalmakkal megelőzhetők kiborulásai. Fokozottan szüksége van a felnőtt jelenlétére. Megnyugtatásként szeret a falhoz simulni ill. valamibe bebújni. A fizikai közelséget elfogadja és ezen felül valószínűleg még többet is igényel azoktól, akiket szeret.
Észre veszi, ha a másik gyerek sír. Tanácstalan lesz néhány pillanatra, de végül nem megy a síró gyerekhez.
A változásokat viszonylag jól fogadja. Kórházi bent tartózkodása után érzékenyebb és könnyebben kibillen kisebb dologtól is. Pl. Amint a hajába szeretném tenni a csattját, kezd kiborulni.
Észlelés:
Apró részletet észre vesz , a hallási ingerek kétszemélyes helyzetben nem zavarják. Illatokat nem szívesen szagol meg.
Mozgás:
Mozgása koordinált, finommozgása korához képest fejlődik. Az olló és ceruzahasználata figyelmeztetésre megfelelő.
Gödöllő,2012. március 29.
Baliné Chukri Éva
gyógypedagógus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése